سه شنبه ٢٠ آذر ١٣٩٧
صفحه نخست|ايران|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|پرسش و پاسخ
منو اصلی
صفحات مجازی

 

 



  چاپ        ارسال به دوست

#مسیحیت #اسلام #گفتگو #بینادینی #1397

هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان برگزار گردید

دور هفتم گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان، با حضور دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاست گذاری گفتگوی ادیان، هیئتی از اندیشمندان مسلمان ایران و نیز جمعی از اندیشمندان مسیحی ارتدکس یونان با همکاری و مشارکت وزارت آموزش و اموز مذاهب، کلیسای ارتدکس و دانشگاههای ارسطو و آتن از تاریخ 6-8 اردیبهشت 1397 برگزار گردید.  «تاریخ و نزدیکی مستمر روابط اسلام و مسحیت ارتدوکس»، «چشم‎انداز گفت‎وگوها» و «تحقیقات متون مقدس» از موضوعات مورد بررسی در این دور از گفت‌وگوها بود. 

دکتر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در افتتاحیه این دوره از گفتگو ها ضمن تشکر از دانشگاه آتن و دانشگاه ارسطو تسالونیک و همه دست اندرکاران و برگزار کنندگان گفتگوهای اسلام و مسیحیت در یونان گفت: غفلت و جهالت، دو عامل اصلي دوري انسان از معنويت محسوب مي‌شود.

ایشان در سخنراني خود با عنوان «راه‌هاي گسترش اخلاق عملي و معنويت در جامعه» در هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس يونان، با طرح اين پرسش كه؛ چرا حرمت‌هاي فردي و جمعي، احترام به نمادهاي فرهنگي و ملي و نيز توجه به دعوت دين براي گسترش اخلاق و معنويت كاهش يافته است؟ گفت: سؤال‌هاي ديگري از اين منظر طرح مي‌شود؛ سوال‌هايي مانند: چرا جهش‌هاي علمي و صنعتي در قرن 19 و20 كه انتظار مي‌رفت به توسعه اخلاق و معنويت كمك كند؛ نه تنها كمك نكرده؛ بلكه خود عامل كنار رفتن آن شده‌ است؟ چرا با اينكه رهبران اديان طي ساليان گذشته كوشيده بودند تا پيرايه‌ها و آرايه‌هاي ناصحيح را از باورهاي ديني بزدايند؛ با اين حال امروز در اثر لجام‌گسيختگي انتقال اطلاعات، اين آرايه‌ها و پيرايه‌ها با سرعت و حجم بيشتري در حال بازگشت به آموزه‌هاي ديني است؟

وي افزود: در پاسخ بايد گفت؛ اگر گرايش به معنويت را، راه يافتن به معناي هستي و باطن عالم بدانيم، به يقين در دوران اخير مظاهر مادي از تمركز انسان به معنا و باطن عالم و نيز حقيقت هستي كاسته است؛ زیرا اساس معنويت بر تمركز استوار است. 

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: در عصر كنوني سرگرم شدن مردم به مظاهر زينت‌بخش فنآوري‌هاي نوين و فضاي مجازي و ساير سرگرم‌كننده‌ها، آنان را از تمركز كه بن‌مايه رويكرد به معنويت است دور كرده است.  انسان فاقد تمرکز كه انديشه‌اش در ظاهر اشيا متوقف مي‌شود، نمي‌تواند از ظاهر عبور کرده به باطن راه یابد.

وي تأكيد كرد: سرانجام حتمي تكثر و خروج از تمركز، انهدام سريع قدرت تفكر و زوال پرشتاب نظام شكل‌گيري رأي و انديشه انساني است. غرق شدن در خوشي‌ها و سرگرمي‌ها و فرو غلطيدن در غفلت، مجال انديشه را از بين مي‌برد و جايي براي بروز نيازهاي معنوي و تجلي معنويت انسان باقي نمي‌گذارد. به تعبير ديگر، چنين فردي گرچه اسارت تن ندارد؛ اما اسارت انديشه دارد و اين همان غفلت است.

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين گفت: كاربرد واژه غفلت جايي معنا پيدا مي‌كند كه مثلاً چيزي در نزد ما حاضر باشد؛ اما متوجه آن نباشيم و هرگز اين واژه درباره يك چيز غايب به كار برده نمي‌شود. منظور من از غفلت با توجه به همين معني است؛ يعني غفلت از معنويتي كه خداوند بن‌مايه‌هاي آن را در درون ما به وديعت گزارده است. علاج اين بيماري به دست انسان‌هايي است كه هنوز از عقل سليم و آزادي فردي براي تفكر برخوردارند.

ابراهيمي‌تركمان با گفتن اينكه ممكن است چنين تصور شود كه آموزش در اين زمينه تأثير مطلق دارد، ادامه داد: بايد گفت؛ آموزش‌هاي معنوي مهم است؛ اما اگر اين آموزش به اعتقاد نينجامد و اعتقاد نيز به عمل منجر نشود، وضعيت هماني خواهد بود كه امروز در جهان است. امروز متأسفانه در بين پيروان يك دين كه در اصول، آموزش‌هاي يكساني را ديده‌اند، يكي به سمت افراط‌گرايي و خشونت سوق پيدا مي‌كند و ديگري به سوي صلح و محبت و عشق. اگر قرار بود آموزش تأثير مطلق داشته باشد، بايد نتيجه يكسان مي‌شد.

وي گفت: علم چراغ است؛ اما اگر با علم، راه روشن شد؛ لزوماً پيمودن را هم تضمين مي‌كند؟ براي پيمودن حتماً ديدن راه ضرورت دارد؛ اما ديدن راه لزوماً به پيمودن منجر نمي‌شود؛ بلكه پيمودن در نتيجه باور پديد خواهد آمد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود بيان كرد: انسان ظاهربين همه چيز را در محيط ديدجسماني خود مي‌پذيرد؛ اما انسان معناگرا به شهود كه كار دل است روي مي‌آورد.

وي ادامه داد: عصر كنوني عصري است كه ديده‌هاي ظاهربين بشر را تقويت كرده و چشم‌نوازي‌هاي دنيوي او را متوجه خود كرده است؛ اما نه خود واقعي او كه وابسته به منبع هستي است؛ بلكه خودي كه در پندار برای خود ساخته است. این خود مجازی، گاه تا آنجا انسان را از خود واقعی‌اش دور می‌کند که با مغز دیگران فکر می‌کند و با پای دیگران راه می‌ رود. انسان فاقد تمرکز وقتی از خویشتن دور شد، گرفتار ظاهر می‌شود و راه‌های نجات و سعادت خود را نیز به درستی نخواهد دریافت.

وي ادامه داد: برای انسانی که از خود دور شده است، کار به جایی می‌رسد که حقایق را به سختی درمی‌یابد. و در هر چیز تصرف می‌کند و حتی دین و آموزه‌های دینی را نیز به سود خود مجازی خویش تفسیر می‌کند. تلقی ظاهربینانه از دین و آموزه های معنوی، موضوعي است که انسان دچار توهم، دچار آن شده است که البته از معنا تهی است و در همین نوع تلقی ـ که من آن را بی‌خردی می‌نامم ـ  ارزش‌های دنیوی جایگزین ارزش‌های اخروی و معنوی می‌شود.

سپس مترو پایتیس اگناسیدس، مترو پلتین دمتریاس یونان در سخنراني خود در افتتاحیه هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس، گفت: این دور از گفت‌وگوها در پاسخ به برنامه پیشین که به خوبی در ایران برگزار شد، انجام می‌شود. از خدا می‌خواهیم که ما را در تداوم این گفت‌وگوها یاری برساند.

وی افزود: این گفت‌وگوها درباره چالش‌ها و آینده ارتباطات اسلام و مسیحیت است که در آن دانشمندانی از ایران و یونان حضور دارند و همه منتظر شنیدن دیدگاه‌های مطرح‌شده در این سمینار هستیم.

ادامه داد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که متأسفانه که هر روز بر میزان خشونت‌ها افزوده می‌شود و تعصب‌گرایی مذهبی در اشکال مختلف آن وجود دارد و هر روز جنایاتی به نام خداوند انجام می‌شود و تصویر اعمال این جنایت‌کاران دل انسانیت را به درد می‌آورد.

مترو پایتیس اگناسیدس افزود: با این روند احساس ناامنی گسترش می‌یابد و عدم اطمینان به آینده و همچنین دشمنی‌ بین افراد گسترش خواهد یافت.

وی افزود: در جای جای کره زمین شاهد بروز جنگ‌هایی هستیم که به نام مذهب انجام می‌شوند. خشونت، فشار و سوءاستفاده به نام مذهب انجام می‌گیرد و این موضوعی خطرناک است.

مترو پلتین دمتریاس یونان افزود: زندگی مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو با یکدیگر، راه برون‌رفت از این وضعیت است. این گفت‌وگوها در حقیقت روشی برای اطلاع‌رسانی، آشنایی و تعامل با یکدیگر است. روشی برای عبور از تعصب‌گرایی، خودخواهی و جلوگیری از رواج خشونت در دنیاست.

دکتر علی محمد حلمی رایزن فرهنگی کشورمان طی سخنرانی که در افتتاحیه این دور از نشست ها انجام داد با ابراز قدردانی و تشکر از همکارای صمیمانه  جورج کلنجیس دبیر کل اموز مذاهب و وزارت آموزش  و امور مذهبی یونان، جناب اسقف اعظم و کلیسای ارتدکس یونان، آقای کنستادینوو رئیس دانشکده الهیات دانشگاه ارسطو، جناب متروپول اغناتیوس متروپول شهر ولُوس،  خانم زیاکا رئیس دپارتمان مطالعات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه ارسطو و دیگر شخصیت های محترمی که با تلاش ارزشمند آنان هفتمین دور گفتگوهای بینادینی ایران و یونان برگزار می شود، از ریاست محترم سازمان آقای دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان و مرکز گفتگوهای سازمان نیز تشکر و قدردانی نمود. ایشان همچنین اظهار امیدواری کرد که این گفتگوهای دینی که پس از 14 سال مجددا از سال گذشته آغاز گردیده است همچنان تداوم داشته باشد و تقویت شود تا نه تنها در ایجاد شناخت و تفاهم بیشتر بین اندیشمندان و رهبران دینی دو کشور گردد بلکه گامی مهم و مشترک برای برقراری صلح و دوستی و ارزشهای معنوی در جهان شود. 

در ادامه خانم اولا نماینده آکادمی ولوس یونان، گفت: آکادمی ولوس مطالعات الهیاتی دارد و زیر نظر وزارت آموزش و تحقیقات یونان فعالیت می‌‌کند.

 تانیا آولا در سخنراني خود در هفتمين دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس که در این کشور جریان دارد، گفت: آکادمی ولوس که در سال 2014 ساماندهی شد و با کلیسا ارتباطی قوی دارد، مطالعات الهیاتی دارد و زیر نظر وزارت آموزش و تحقیقات یونان فعالیت می‌‌کند.

وی افزود: این آکادمی سعی می‌‎کند درک و شناخت بین ادیان را افزایش دهد و در این باره ارتباط بسیاری با کتابخانه‌های دنیا دارد و کتابخانه دیجیتال آنلاین خود را راه‌اندازی کرده است.

تانیا آولا ادامه داد: تحقیقاتی که انجام می‌دهد شامل موضوعاتی همچون؛ کلیسای ارتدوکس و مدرنیته، اسلام و بنیادگرایی و کلیسای ارتدوکس است. کلیسای ارتدوکس و جهانی شدن، جنسیت و ادیان و نقش زنان در کلیسا، مشکل خشونت و بنیادگرایی، مسیحیت و خاورمیانه در زمان حاضر و ... دیگر فصولی هستند که آکادمی ولوس در آنها تحقیق و پژوهش می‌کند.

 

 


١١:٣١ - پنج شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٧٠٤٥٣٣    /    تعداد نمایش : ٢١٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




پیوندها